
©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

China | Italy | Mass media | Public opinion

One Belt One Voice: 
Chinese Media in Italy
 
by Francesca Ghiretti and Lorenzo Mariani

ABSTRACT
Chinese media are the voice of the Chinese Communist 
Party at home and abroad. It is no surprise therefore that 
collaborations between Chinese and foreign media have been 
attracting more international attention. One issue that has 
not been yet explored is the nature and implications of the 
inclusion of two important Italian media actors such as Rai (the 
state-run broadcasting company) and Ansa (Italy’s main press 
agency) in the Memorandum of Understanding signed by Italy 
in support of the Belt and Road Initiative in 2019. These deals 
fit in a broader picture of an Italian media environment that is 
being increasingly targeted by Chinese media. However, the 
impact that such an effort has had on the Italian public opinion 
has been very limited so far and the Italian media landscape 
keeps offering free and varied information.

keywords



2

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

by Francesca Ghiretti and Lorenzo Mariani*

Introduction

Since Xi Jinping took office as party general secretary in 2012(and then as president 
in 2013), the Chinese Communist Party (CCP) has significantly intensified its efforts 
to shape the global perception of China. Besides relying on traditional forms of 
public diplomacy and soft power, it has carried out a number of activities – some 
of which not entirely benign - aimed at maximising the reach of its propaganda 
abroad, spreading positive narratives regarding China while simultaneously 
attempting to suppress critical voices. Beijing has also pushed its national media 
outlets to expand internationally. In recent years, China’s state media have indeed 
strengthened collaboration with foreign media outlets and journalists’ unions.

Against this backdrop, on the occasion of the signing of the Memorandum of 
Understanding (MoU) in support of the Belt and Road Initiative between China and 
Italy in March 2019, two of the most important Italian media outlets, Rai and Ansa, 
signed bilateral agreements with Chinese counterparts, respectively: China Media 
Group (CMG) and Xinhua. This was a formalisation of the already flourishing 
ties between Italian and Chinese media outlets, which started almost a decade 
ago. Although the agreements signed within the MoU have increased China’s 
capabilities to present its state-controlled content directly to Italy’s public opinion, 
Beijing’s strategy to promote a more favourable opinion of China does not appear 
to have paid off. Through the use of open-source documents, interviews and press 
release, the following analysis examines the multitude of connections between 
Italian and Chinese media companies and assesses the level of penetration of 
that Chinese state-run media in the Italian media environment – a phenomena 
so far overlooked in the existing literature. Assuming that the expansion of such 
agreements can be linked to the CCP’s strategy to control the narrative on China 
abroad, we provide evidence that the exposure to Chinese propaganda has so far 
produce poor results in terms of shifting the Italian public opinion towards an 
overall more favourable view of China.

* Francesca Ghiretti has been Researcher at the Istituto Affari Internazionali (IAI). Currently she is 
analyst at the Mercator Institute for China Studies (MERICS) and a Leverhulme doctoral fellow at 
King’s College London. Lorenzo Mariani is Researcher in the field of Asian studies at IAI.. Paper 
prepared in the framework of the IAI project “When Italy Embraces the BRI”, which aims to analyse 
the development of BRI agreements in Italy.



3

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

1. Tell China’s story well: Beijing’s strategy to control 
international narratives on China

Over the last decade China has embarked on a meticulous plan to renew and expand 
its external communication strategies. As the country gained more relevance on 
the global stage and its economic and political ambitions transcended its borders, 
the Chinese leadership felt the need to modernise the country’s public diplomacy 
strategies and develop new narratives tailored for foreign audiences. Although 
the forerunner of this initiative can be traced back to Hu Jintao’s tenure as party 
secretary general (2002–2012), it is under Xi Jinping that the CCP has sped up 
the process.1 In August 2013, during the National Propaganda and Ideology Work 
Conference, the Chinese president urged governmental bodies and news agencies 
to “tell China’s story well”.2 Xi argued that “We [the CCP] must meticulously do 
foreign propaganda work well”, fighting negative preconceptions spread by 
Western countries – such as the “China Threat Theory” or the “China Collapse 
Theory” – and promote a more favourable view of China abroad by “disseminate 
China’s voice well, and strengthen our discourse power internationally”.3 Xi’s 
speech set in motion a drastic change in China’s public diplomacy that in a few 
years has revolutionised not only the way in which Beijing communicates with the 
world – “wolf warrior” diplomacy, social media platforms, etc. – but also the nature 
and content of the messages conveyed to foreign audiences.

Xi’s call to strengthen the party-state’s ability to control the global discourse on China 
and disseminate Chinese ideas internationally is motivated by a variety of factors. 
Domestically, this foreign outreach is an offshoot of a broader communication 
campaign aimed at reinforcing patriotism among Chinese citizens and thus the 
legitimacy and centrality of the CCP. This new domestic narrative is epitomised in 
the concepts of the “Chinese Dream” and the “rejuvenation of the Chinese nation”, 
which were incorporated into the Chinese constitution in 2017 as main pillars 
of the “Xi Jinping Thought”.4 Boosting China’s image abroad and reinforcing its 
“self-confidence” when addressing foreign audiences has been instrumental in 
preventing critical voices from infiltrating the domestic discourse.5

The other goal has been cultivating favourable views from foreign governments in 
order to find external – or indirect – sources of legitimisation for the party’s rule. 

1  Danielly Silva Ramos Becard and Paulo Menechelli Filho, “Chinese Cultural Diplomacy: instruments 
in China’s strategy for international insertion in the 21st Century”, in Revista Brasileira de Política 
Internacional, Vol. 62, No. 1 (2019), Article e005, https://doi.org/10.1590/0034-7329201900105.
2  Xi Jinping’s 19 August Speech Revealed?”, in China Copyright and Media Blog/News, updated 22 
December 2014, https://wp.me/pXyRR-Po.
3  Ibid.
4  Heike Holbig et al., “China’s ‘New Era’ with Xi Jinping Characteristics”, in ECFR China Analysis, 
December 2017, https://ecfr.eu/?p=4011.
5  Chris Buckley, “China Takes Aim at Western Ideas”, in The New York Times, 19 August 2013, https://
www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-
memo.html.

https://doi.org/10.1590/0034-7329201900105
https://wp.me/pXyRR-Po
https://ecfr.eu/?p=4011
https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html
https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html
https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html


4

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Xi’s vision of a more prominent global role for China has led to the abandonment 
of the well-known strategy, attributed to former leader Deng Xiaoping, of “keeping 
a low profile” and to the adoption of an assertive foreign policy approach. China 
has consequently adapted its communication capabilities to its new role of 
superpower.

On the one hand, this was a conscious and planned change, warranted by the 
need to overcome the poor results of the country’s soft power strategy. Indeed, 
although during the Hu Jintao era China invested significant political and 
economic capital to present – and at times explain – to a foreign audience the 
country’s ambitions and perceptions, this did not translate into a more positive 
view of China abroad. Public opinion polls show that between 2005 and 2018 the 
global perception of China experienced a downward trend, especially in developed 
and democratic countries.6 The rise in unfavourable views also reflects concerns 
about China’s growing assertiveness in foreign affairs – hence the need to create 
a new communication strategy that not only matches China’s growing ambitions 
but also helps smooth undesired negative effects.

Upgrading the public diplomacy toolbox was also a means to better promote 
Beijing’s new global initiatives. With China’s public and private economic 
interests expanding across the globe, a new national branding would increase 
the attractiveness of China-led projects such as the Belt and Road Initiative (BRI) 
and the reliability of new economic institutions such as the Asian Infrastructure 
Investment Bank (AIIB). The need for a new approach in its external communication 
was thus not only a matter of politics and geopolitics but also economics.

On the other hand, the change in the national public diplomacy was also in a way 
imposed on China by the side effects of its own success story. While during the 1990s 
the economic rise of China was perceived by other countries as a positive story of 
recovery and adaptation, with the expansion of Chinese interests abroad critical 
voices increased significantly. Faced with an international context increasingly 
alarmed by its ambitions, since Xi took power in 2013 China developed a more 
proactive communication strategy, no longer only aimed at dismissing criticism, 
but also at fighting back by pointing out inconsistencies and controversies 
regarding its opponents.

1.1 Beijing’s new approach to external communication

Beijing’s strategy to “tell China’s story well” has translated into a threefold plan that 
encompassed the dissemination abroad of new expressions (新表述), new categories 
(新范畴) and new concepts (新概念).7 State-run media with strong connections 

6  Yu Xie and Yongai Jin, “Global Attitudes toward China: Trends and Correlates”, in Journal of 
Contemporary China, 18 May 2021, DOI 10.1080/10670564.2021.1926088.
7  Liu Tao, “新概念 新范畴 新表述——对外话语体系创新的修辞学观念与路径” (New Conception, New Category 
and New Expression: A Rhetorical Interpretation for Innovating International Discourse System), in 



5

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

abroad – Xinhua News Agency, CMG, China Radio International (CRI), China 
Global Television Network (CGNT) – have been urged to use “new expressions” 
when describing the country: portraying China as a developing country that is at 
the forefront in the development of new technologies and is culturally rich and 
strong.8 This has also involved a vigorous response to criticisms against the CCP’s 
rule, which has been coming primarily from Western countries.

CCP mouthpieces have also been encouraged to promote the Chinese 
understanding of Western ideas, thus creating “new categories” of universal 
concepts – such as democracy, human rights, multilateralism – but with “Chinese 
characteristics”. An active role has been played by three agencies in this respect: 
The Chinese Communist Party Propaganda Department (CCPPD), the State Council 
Information Office (SCIO), and the United Front Work Department (UFWD), the 
latter being the entity deputed to direct and monitor financial transfers to foreign 
media.9

The third pillar has been direct expression of the dissemination of “new concepts”, 
whose core idea has been to popularise Chinese norms and values to counter what 
Beijing perceive as the Western monopoly of global narratives and normative 
discourse. Drawing from its own political culture, China has pushed for the 
internationalisation of concepts such as the “community of common destiny for 
mankind”, the China-centric vision for a new international order drawn from the 
traditional idea of “all under heaven” (天下).10 This approach echoes the cultural 
relativism theory – according to which each nation has the right to set its own 
definition of customs, beliefs, values, and choose its own development path – 
which is deeply embedded in the Chinese political philosophy.11

1.2 The internationalisation of China’s media

In its attempt to upgrade its public diplomacy strategy, the Chinese government 
has carried out a great variety of actions and used different tactics. Part of these 
initiatives can be regarded as legitimate: forms of soft power widely utilised by 
other countries when promoting their economic and political activities or their 
cultural heritage abroad. But China’s actions in the global media environment are 
more controversial. Independent observers such as Reporters Without Borders 
(RWB) and the International Federation of Journalists (IFJ) have criticised Beijing’s 

Journalism and Communication, No. 2/2017 (February 2017), p. 6-19, https://xwxs.jnu.edu.cn/68/d8/
c6892a223448/page.psp.
8  Justyna Szczudlik, “‘Tell China’s Stories Well’: Implication for the Western Narrative”, in PISM 
Policy Papers, No. 169 (September 2018), https://pism.pl/publications/Tell_Chinas_Stories_Well_
Implications_for_the_Western_Narrative.
9  Reporters Without Borders, China’s Pursuit of a New World Media Order, 2019, https://rsf.org/en/
node/42141.
10  Justyna Szczudlik, “‘Tell China’s Stories Well’: Implication for the Western Narrative”, cit., p. 8.
11  Kaiyu Shao, EU, China, and the Concept of Human Rights: from a Cultural Relativism Perspective, 
Master’s thesis, Lund University, August 2013, http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4001011.

https://xwxs.jnu.edu.cn/68/d8/c6892a223448/page.psp
https://xwxs.jnu.edu.cn/68/d8/c6892a223448/page.psp
https://pism.pl/publications/Tell_Chinas_Stories_Well_Implications_for_the_Western_Narrative
https://pism.pl/publications/Tell_Chinas_Stories_Well_Implications_for_the_Western_Narrative
https://rsf.org/en/node/42141
https://rsf.org/en/node/42141
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4001011


6

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

global campaign for a “new world media order” by spreading the CCP’s propaganda, 
disseminate misleading contents and false accusations against its opponents, 
as well as exporting China’s media model abroad – including its censorship 
techniques.12

To reshape the international news environment and make it more China-friendly, 
Beijing has leveraged its economic power and political influence. The CCP can count 
on a variety of actors spanning official propaganda agencies, private companies 
and businesspeople loyal to the party based abroad. A prominent role is played 
by state-run media, which since 2013 have expanded their networks abroad and 
have become more embedded in the global media landscape. Recent independent 
reports show the existence of recurring tactics used by state-led entities to target 
foreign media outlets, journalists’ unions and freelance reporters.13 These are:

• Training programmes for foreign journalists. Mostly dedicated to professionals 
from developing countries, these training schemes offer an “alternative model of 
journalism” to rival the Western journalism culture based on democratic principles 
such as independence, impartiality and reliability.14

• Exchange programmes or fully funded trips to China. Publicised as initiatives to 
acquire additional knowledge about the country, these activities serve the purpose 
of exposing foreign journalists, editors and media owners to official perspectives 
with the hope of inducing the production of more favourable contents.15 More 
recently, these programmes have targeted not only think tankers and academics, 
but also influencers and bloggers with significant audience on social media 
platforms.16

• International events that promote China’s vision and understanding of journalism. 
Initiatives such as the World Media Summit – created in 2009 – and the BRICS 
Media Summit – launched in 2016 – are China’s alternatives to international 
forums that Beijing perceives as an expression of Western media hegemony on 
global news.

• Cooperative schemes with foreign media outlets or journalist unions. Usually in the 
forms of memoranda of understanding, these agreements between Chinese media 
outlets and foreign counterparts often envisage content-sharing partnerships for 

12  Reporters Without Borders, China’s Pursuit of a New World Media Order, cit.
13  Ibid.; Louisa Lim and Julia Bergin, The China Story: Reshaping the World’s Media, Redfern, 
International Federation of Journalists-IFJ Asia Pacific, June 2020, https://www.ifj.org/media-centre/
reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html.
14  Louisa Lim and Julia Bergin, The China Story: Reshaping the World’s Media, cit., p. 3.
15  Sarah Cook, “China’s Global Media Footprint. Democratic Responses to Expanding Authoritarian 
Influence”, in Sharp Power and Democratic Resilience Series, February 2021, https://www.ned.org/
sharp-power-and-democratic-resilience-series-chinas-global-media-footprint.
16  Ben Ellery and Tom Knowles, “Beijing Funds British Youtubers to Further Its Propaganda War”, in 
The Times, 9 January 2021.

https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://www.ned.org/sharp-power-and-democratic-resilience-series-chinas-global-media-footprint
https://www.ned.org/sharp-power-and-democratic-resilience-series-chinas-global-media-footprint


7

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

video and articles. This kind of cooperation is particularly sketchy. Chinese outlets 
tend to provide pre-translated articles that most of the time are published by the 
foreign counterparts without the necessary fact-checking or content control. 
Moreover, little is known about the content of such agreements since the vast 
majority of them are usually protected by non-disclosure provisions.17

• Acquisition – or purchase of majority share – of foreign media outlets. Even 
though this cannot be regarded as a widespread phenomenon, Chinese companies 
as well as individuals with close ties to the government have been involved in the 
purchase of foreign media outlets. To date, most of the acquisitions have taken 
place in developing countries, with few exceptions such as that of Médea – one of 
the largest media group in Czech Republic – which was acquired in 2020 by the 
Chinese financial conglomerate Citic Group.18 According to some reports, in some 
cases, this has led to increased restrictions on local journalists.19

Italy was no exception to China’s attempt to mould international narratives on 
it in a way that would strengthen the legitimacy of the CCP’s rule. In fact, Italy 
was especially important because it was the first G7 country – and therefore the 
wealthiest economy by far – to agree to give formal support to Xi’s signature 
foreign policy initiative, the BRI.

2. China and Italy media relations

President Xi’s state visit to Rome and the signing of the BRI MoU in March 2019 
provided the perfect scenery to renew the numerous existing collaborations 
between Chinese and Italian media. However, two years after the state visit and 
several years after the beginning of most collaborations, Italy’s perception of China 
has not improved. According to one of the most recent studies on Italian public 
opinion about China, since 2017 the perception of 44.7 per cent of Italians towards 
China has remained unchanged, 38.5 per cent consider it has worsened and only 
16.8 per cent see an improvement.20

To trace the reason for the failure of China’s attempts at improving its image in 
Italy, we must first understand the Italian media landscape. The media landscape 
in Italy can be described as predominantly inward-looking. There are multiple 
reasons that explain this phenomenon but overall this trend represents the meagre 

17  Louisa Lim and Julia Bergin, The China Story: Reshaping the World’s Media, cit.
18  RWR Advisory Group, CITIC Gains Majority Stake in Medea Media Agency, Gaining Control Over 
Czech Media Landscape, 20 April 2020, https://www.rwradvisory.com/?p=4261.
19  Louisa Lim and Julia Bergin, The China Story: Reshaping the World’s Media, cit.
20  The survey was carried out on a sample of 1500 people representative with respect to gender, 
age, level of education, country region, and settlement density. Beatrice Gallelli et al., Italian Public 
Opinion on China in the Age of COVID-19. Longing for Economic Engagement Amid General 
Distrust, Bratislava, Central European Institute of Asian Studies, 2020, https://ceias.eu/wp-content/
uploads/2020/12/IT-poll-report.pdf.

https://www.rwradvisory.com/?p=4261
https://ceias.eu/wp-content/uploads/2020/12/IT-poll-report.pdf
https://ceias.eu/wp-content/uploads/2020/12/IT-poll-report.pdf


8

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

predisposition of Italian readers to consume information about foreign affairs. 
Recent polls from the German Marshall Fund (GMF) shows that Italians are among 
the worst informed on the foreign policy of their country, with 54 per cent of the 
respondents declaring to be not well informed or not informed at all.21 The only 
exceptions concern news on the European Union and its member states, countries 
in the Mediterranean basin – especially in connection with news regarding 
migration flows – and the United States. This narrow focus also reflects the foreign 
policy interests of the Italian government – and subsequently that of the public 
opinion.

Against this backdrop, it is not surprising that coverage of a country as remote as 
China has rarely occupied much space in Italian media. There have been foreign 
correspondents and authors who have tried to push the established boundaries 
and disseminate knowledge on Asia and China. However, they appeal to a niche 
readership. The situation has slowly yet clearly changed over the past decade. With 
China gaining a more prominent role in the international arena, the demand for 
China-related news by Italian readers has grown significantly.22 Journalists with 
a specialisation either on China or Asia have not only increased in number but 
also obtained larger space in public debates. That has allowed for the flourishing of 
well-informed and fact-based journalism on China as well as for a rich debate on a 
country about which most Italian have very limited knowledge.

The historically scarce predisposition of Italian readers to consume news about 
China, however, is in stark contrast with the multitude of partnerships that - over 
the past ten years - have been signed by Italian media outlets and their Chinese 
counterparts. These growing links can be explained only partially by the willingness 
of Italian outlets to provide their audience with first-hand news about China. 
The reality is that these partnerships translate into sources of funding for Italian 
media companies through advertisement, the purchase of content space, travel 
to China as well as, in certain cases, the promise to access the Chinese market.23 
The economic advantages offered by these partnerships are especially important 
in the light of the prolonged crisis of the publishing and media industry in Italy, a 
phenomenon that touches many other Western countries.

Economic incentives explain the inclusion of memoranda between Chinese and 
Italian media among the 29 agreements signed in March 2019 on the occasion of the 
state visit of Xi to Rome. The significant number of collaborations between Chinese 
and Italian media make Italy an interesting case study to explore the magnitude of 
the Chinese media penetration in developed and democratic countries.

21  German Marshall Fund and Bertelsmann Foundation, Transatlantic Trends 2021, June 2021, p. 18-
19, https://www.gmfus.org/news/transatlantic-trends-2021.
22  Interview with Italian journalists, 1 December 2020 and 4 February 2021.
23  Interview with an Italian journalist, 19 May 2020.

https://www.gmfus.org/news/transatlantic-trends-2021


9

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

2.1 Chinese media’s footprint in the Italian news environment

Chinese state-run media have largely relied on MoUs and content sharing 
agreements to penetrate the Italian media environment. Indeed, as shown by the 
following figure, all major Italian media groups have partnership agreements in 
place with Chinese counterparts, although such arrangements vary in terms of 
content and scope.

Figure 1 | Collaborations between Italian and Chinese media

The picture above might give the impression that Italian media hold collaborations 
with separate Chinese media. However, it must be emphasised that Chinese media 
not only are interlinked – as they all respond in different ways to the CCP – but 
also share each other’s content.24 For example, irrespective of the Chinese partner 
with which Italian media actors have struck an agreement, in the large majority of 
cases video contents is provided by CGTN, with no further editing.

24  For additional information on media sector in China, see Daniela Stockmann, Media 
Commercialization and Authoritarian Rule in China, Cambridge, Cambridge University Press, 2013.



10

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Given their private nature, the contents of the agreements are not in the public 
domain and are usually protected by non-disclosure clauses. This makes it difficult 
to carry out a detailed content analysis and, above all, a comparison between the 
agreements. Nevertheless, thanks to open-source documents, interviews and press 
releases it has been possible to piece together the magnitude of such partnerships 
and thus better understand the level of penetration that Chinese state-run media 
have so far reached in the Italian media environment.

Agenzia Giornalistica Italia (AGI), is one of the main Italian news agencies. It is 
owned by the Italian multinational Eni. AGI was among the first media outlets 
to partner with Chinese news groups. In 2008, together with Xinhua and China 
Radio International, they launched AGI China 24, a web branch of AGI devoted 
exclusively to news about China, which, however, lasted only a few years.25 In 2014, 
the agency signed an MoU with Xinhua Europe that included content sharing.26 
The partnership was then renewed in 2019 on the eve of Xi’s visit to Italy.

In 2017, the Italian news agency Adnkronos signed a content-sharing agreement 
with Xinhua.27 As a result, Adnkronos publishes news provided by Xinhua in 
English, irrespective of the fact that Xinhua is a mouthpiece of the CCP. The case of 
Adnkronos well exemplifies one of the main risks of content sharing agreements. 
Other news outlets, like in the case the Italian newspaper Libero, use news agencies 
to get their information.28 In the absence of either own information or journalist 
with specific expertise, some news outlets end up re-proposing news taken from 
press agencies uncritically, thereby contributing to spreading propaganda.

Class Editori is a media conglomerate that publishes ten financial and lifestyle 
magazines – the most famous of which is Milano Finanza, a business paper. The 
conglomerate also broadcasts three television channels: Class New, Class Tv 
Moda, and Class CNBC. Although it can be considered a relatively small player in 
the Italian news ecosystem, Class Editori is the entity with most connections with 
Chinese media. Since 2010 it has partnered with Xinhua for content sharing, the 
organisation of joint events and on-line training courses.29 In 2015 the two outlets 
published a joint magazine – distributed both in Mandarin and Italian – and 
opened a multimedia platform (Yishang Class) to promote the World Expo hosted 
in Milan.30 In January 2019, Class Editori and the China Economic Information 

25  See AGI China’s archived website: https://web.archive.org/web/20140927215401/http://www.
agichina24.it.
26  “Nuovo accordo Agi-Xinhua su informazione economica”, in AGI, 2 July 2014, https://www.agi.it/
estero/agichina/nuovo_accordo_agi-xinhua_su_informazione_economica-3235034/news/2014-
07-02.
27  “News, video e web: firmata intesa Nuova Cina (Xinhua)-Adnkronos”, in Adnkronos, 4 December 
2017, https://www.adnkronos.com/news-video-e-web-firmata-intesa-nuova-cina-xinhua-adnkron
os_7S3nklGl8SnjDNi9epKvh.
28  See Libero’s website: https://www.liberoquotidiano.it/search/?keyword=xinhua%20&sortField=pubdate.
29  See Class Editori’s website: Partnership, https://www.classeditori.it/partnership.
30  See Yishang Class’ website: https://www.yishangclass.com.cn/?p=1025.

https://web.archive.org/web/20140927215401/http://www.agichina24.it
https://web.archive.org/web/20140927215401/http://www.agichina24.it
https://www.agi.it/estero/agichina/nuovo_accordo_agi-xinhua_su_informazione_economica-3235034/news/2014
https://www.agi.it/estero/agichina/nuovo_accordo_agi-xinhua_su_informazione_economica-3235034/news/2014
https://www.adnkronos.com/news-video-e-web-firmata-intesa-nuova-cina-xinhua-adnkronos_7S3nklGl8SnjDNi9epKvh
https://www.adnkronos.com/news-video-e-web-firmata-intesa-nuova-cina-xinhua-adnkronos_7S3nklGl8SnjDNi9epKvh
https://www.liberoquotidiano.it/search/?keyword=xinhua%20&sortField=pubdate
https://www.classeditori.it/partnership
10k_cyber_defender_brochure_20200629.pdf


11

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Service of Xinhua opened a new website, Classxhsilkroad.it, whose main purpose 
is to collect information regarding the opportunities offered by the Belt and Road 
Initiative for use of Italian companies.

Class Editori has ties also with China Media Group. Their partnership stretches 
from the joint publication of the column Focus Cinitalia on the webzine Milano 
Finanza to the co-organisation of TV shows.31 Even in this case, the content of such 
collaborations is rather questionable. For instance, on 16 July 2021, an article titled 
“Xi Jinping’s classical literary quotes” was published on Focus Cinitalia as part of 
the broader initiative “Reading the classics to understand China”. The article was 
complemented by a video offered by CGTN and Xinhua, which opened with the 
impact that the Industrial Revolution in the West has had on climate and natural 
resources. By tracing China’s environmental consciousness back to the Tang era 
(618–907), the goal was to highlight the damages done by the Western industrial 
revolution and place it in contrast with the millennial wisdom of China.

In 2014, Class Editori signed a joint venture with Italian International Radio and 
Media (IIRM), an Italian subsidiary controlled by the Chinese group HMI, owner 
of the radio frequencies used by Radio China International.32 In 2019, the two 
groups renewed their content sharing partnership, which includes the joint 
broadcasting of the 100-episodes documentary “Chang’an meets Rome” produced 
by CMG.33 Class Editori is one of the thirty members of the Belt and Road Economic 
Information Partnership (BREIP), founded in 2019, which has the aim to provide 
users with information and assistance in the framework of the BRI.

On 20 March 2019, Il Sole 24 Ore – Italy’s leading business newspaper, owned by 
the General Confederation of Italian Industry (Confindustria) - signed an MoU 
with China’s Economic Daily. The day after, Il Sole 24 Ore published seventeen 
articles in a dedicated space on his website named “Focus China”, the content 
of which was rather unbalanced in favour of China.34 All articles were listed as 
“promotional information” and while some of them lacked any reference regarding 
the authorship, others appeared as translated pieces from the Economic Daily.35 
Among the most controversial was one article that featured a collection Xi’s quotes 
on the Belt and Road Initiative. In 2021, Il Sole 24 Ore was among the nearly 200 

31  Cinitalia, “Focus Cinitalia - Storie della class media”, in Milano Finanza, 12 July 2021, https://www.
milanofinanza.it/news/focus-cinitalia-storie-della-class-media-202107121146046632.
32  “Class Editori crea una joint venture con la cinese HMI”, in Il Messaggero, 19 November 2014, 
https://www.ilmessaggero.it/economia/flash_news/class_editori_crea_joint_venture_la_cinese_
hmi-704958.html.
33  “China Media Group e Class Editori firmano un Mou di cooperazione”, in Milano Finanza, 28 June 
2019, https://www.milanofinanza.it/news/china-media-group-e-class-editori-firmano-un-mou-
di-cooperazione-201906281531103841.
34  See Il Sole 24 Ore’s website: Focus China, https://www.ilsole24ore.com/dossier/focus-cina-
ABqTXAgB/english-version-ABx9OBgB.
35  Lin Huocan, “China’s Economic Growth is Well-Grounded”, in Il Sole 24 Ore, 21 March 2019, 
https://www.ilsole24ore.com/art/china-s-economic-growth-is-well-grounded-AB1sCFgB.

Classxhsilkroad.it
https://www.milanofinanza.it/news/focus-cinitalia-storie-della-class-media-202107121146046632
https://www.milanofinanza.it/news/focus-cinitalia-storie-della-class-media-202107121146046632
https://www.ilmessaggero.it/economia/flash_news/class_editori_crea_joint_venture_la_cinese_hmi-704958.html
https://www.ilmessaggero.it/economia/flash_news/class_editori_crea_joint_venture_la_cinese_hmi-704958.html
https://www.milanofinanza.it/news/china-media-group-e-class-editori-firmano-un-mou-di-cooperazione-201906281531103841
https://www.milanofinanza.it/news/china-media-group-e-class-editori-firmano-un-mou-di-cooperazione-201906281531103841
https://www.ilsole24ore.com/dossier/focus-cina-ABqTXAgB/english-version-ABx9OBgB
https://www.ilsole24ore.com/dossier/focus-cina-ABqTXAgB/english-version-ABx9OBgB
https://www.ilsole24ore.com/art/china-s-economic-growth-is-well-grounded-AB1sCFgB


12

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

international media outlets criticised for hosting so called “media-drops” ads 
bought by the Chinese state-owned People’s Daily. The ad – in the form of a full-
page article – featured two articles titled “Confidence in the Chinese Solution for 
World Economic Recovery” and “China-Italy Trade Reaches New Records”.36

Besides partnering with Italian media groups, Chinese outlets operate 
independently. One of the first comers in this regard has been China News Service 
(CNS), the second largest state-owned media after Xinhua, which in 2001 launched 
the magazine Cina in Italia (China in Italy). The initial aim of the publication was 
to promote greater integration of the Chinese community in Italy. Over time, it 
has expanded its target audience. Today the magazine is sold in newsstands and 
distributed in mid-high Italian hotels, in flights to and from China operated by 
China Eastern Airlines as well as in the Italian Parliament.37

In a similar fashion, CMG, in partnership with the Italian branch of China Radio 
International, produces a magazine named Cinitalia, the content of which is 
available in both Italian and Mandarin. The magazine Cinitalia is then accompanied 
by an app, a YouTube channel and social media profiles on Facebook, Twitter and 
Instagram.38

Thanks to a partnership agreement signed in 2018 with the conservative Italian 
newspaper Il Giornale – owned by Silvio Berlusconi’s family – CMG manages to 
distribute Cinitalia to a rather vast audience. Interestingly, Il Giornale’s editorial 
line towards China has been – and still is – especially hawkish. This has not 
prevented the newspaper from dedicating a specific section on its website to 
republish articles from Cinitalia whose content expectedly gives a rather positive 
and uncritical overview of China and Italy-China relations.39 Biased information 
does not stop at relations between the two countries. For example, in 2018 the 
magazine dedicated its front page to the opening of the XIII National People’s 
Congress in China. However, instead of focusing on the real “scoop” – i.e. Xi’s 
abolition of the presidential term - the piece highlighted the positive aspects of the 
reforms.40 Cinitalia has featured also more controversial articles, praising Beijing’s 
“fight against terrorism” in Xinjiang or accusing the US of double standards in its 
criticisms of Chinese’s policy in Hong Kong.41

36  China Media Project, Inside China’s Global Media Blitz, 17 March 2021, https://chinamediaproject.
org/?p=46942.
37  See Italian Chinese Chamber of Commerce’s website: Cina in Italia, http://www.china-italy.com/
it/node/5535.
38  Nicola Casarini, “Italy Oscillates on China”, in Echowall, 22 June 2020, https://www.echo-wall.eu/
node/75.
39  See Il Giornale’s website: Cinintalia, https://www.ilgiornale.it/autore/cinitalia-150046.html.
40  See Cinintalia No. 1/2018, http://www.china-italy.com/sites/default/files/CINITALIA%20N.1%20
-%202018_ONLINE.pdf.
41  Cinintalia, “Così la Cina combatte il terrorismo nello Xinjiang”, in Il Giornale, 12 April 2021, 
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/cos-cina-combatte-terrorismo-nello-xinjiang-1937973.
html; Cinintalia, “Blinken parla di Hong Kong ma ignora diritti umani in Usa”, in Il Giornale, 4 June 

https://chinamediaproject.org/?p=46942
https://chinamediaproject.org/?p=46942
http://www.china-italy.com/it/node/5535
http://www.china-italy.com/it/node/5535
https://www.echo-wall.eu/node/75
https://www.echo-wall.eu/node/75
https://www.ilgiornale.it/autore/cinitalia-150046.html
http://www.china-italy.com/sites/default/files/CINITALIA%20N.1%20-%202018_ONLINE.pdf
http://www.china-italy.com/sites/default/files/CINITALIA%20N.1%20-%202018_ONLINE.pdf
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/cos-cina-combatte-terrorismo-nello-xinjiang-1937973.html
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/cos-cina-combatte-terrorismo-nello-xinjiang-1937973.html


13

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Il Giornale is not the only business owned by former Italian Prime Minister 
Berlusconi that has connections with Chinese media. Mediaset Group, the 
largest private commercial broadcaster in Italy, has a longstanding collaboration 
with China Media Group.42 As early as 2007, the two entered into a joint venture 
partnership in which Mediaset acquired 49 per cent of the sport channel of China 
Global Media, CSPN. In 2009, Mediaset Group shares decreased to 12 per cent, 
however.43 On the occasion of Xi’s state visit, TGCOM24, a news outlet owned by 
Mediaset Group, broadcast the “Week of Chinese TV”. During that week content 
produced by China Media Group, including the “Xi Jinping’s classical literary 
quotes” was broadcast not only by Mediaset Group but also by Class Editori.44

On 20 March 2019, one day before Xi’s visit to Italy, the “Strategic dialogue between 
Chinese and Italian Media” was held in Rome. The event, attended by almost two 
hundred participants from the news ecosystems of both countries, was organised 
by CMG in cooperation with the Economic Daily, Class Editori and Il Sole 24 Ore.45 
Noticeably, many of the collaborations mentioned above were renewed in 2019. 
The link between such renewals and the signing of the MoU was evident. However, 
none of the above made it into the official 29 agreements signed that day, with the 
exception of the agreement of Rai and Ansa with China Media Group and Xinhua.

3. The 2019 MoU: An analysis of Rai and Ansa’s agreements

The reason why only Ansa and Rai signed collaboration agreements with Chinese 
counterparts on the occasion of Xi’s state visit is their relevance in the Italian media 
landscape. Rai (Radio Televisione Italiana) is Italy’s national public broadcaster 
company and one of the largest companies operating in the sector, accounting 
for almost 36 per cent of total audience share.46 Ansa (Agenzia Nazionale Stampa 

2021, https://www.ilgiornale.it/news/mondo/blinken-parla-hong-kong-ignora-rispetto-dei-diritti-
umani-1952039.html.
42  Mediaset also holds collaborations with Huawei. However that collaboration is not content-
related but focuses on provision of infrastructures, software and hardware. See Huawei website: 
Leading Media Company Secures Its Future in IPTV, https://e.huawei.com/topic/leading-new-ict-fr/
mediaset-iptv-case.html.
43  Federico Fubini, “La tv cinese di Berlusconi, un flop da decine di milioni”, in La Repubblica, 1 February 
2014, https://www.repubblica.it/politica/2014/02/01/news/berlusconi_affari_cina-77430038.
44  “‘Citazioni letterarie di Xi Jinping’ consegue l’ampio apprezzamento del pubblico italiano”, in 
China Radio International, 22 March 2019, http://italian.cri.cn/1741/2019/03/22/283s338806.htm. 
The same content was shared with other partners. During Xi’s state visit to Greece, for example, 
similar programmes were broadcasted on Greek TV. See “Greece Welcomes Xi with TV Series and 
Film Launched”, in China Daily, 11 November 2019, https://www.chinadaily.com.cn/a/201911/11/
WS5dc8bef5a310cf3e355768c0.html.
45  “Roma, al via il ‘Dialogo tra Media cinesi e italiani’”, in China Radio International, 21 March 2019, 
http://italian.cri.cn/1781/2019/03/21/64s338642.htm.
46  Rai, Rai: un anno di ascolti vincenti, 2 January 2020, http://www.rai.it/ufficiostampa/
articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html.

https://www.ilgiornale.it/news/mondo/blinken-parla-hong-kong-ignora-rispetto-dei-diritti-umani-1952039.html
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/blinken-parla-hong-kong-ignora-rispetto-dei-diritti-umani-1952039.html
https://e.huawei.com/topic/leading-new-ict-fr/mediaset-iptv-case.html
https://e.huawei.com/topic/leading-new-ict-fr/mediaset-iptv-case.html
https://www.repubblica.it/politica/2014/02/01/news/berlusconi_affari_cina-77430038
http://italian.cri.cn/1741/2019/03/22/283s338806.htm
https://www.chinadaily.com.cn/a/201911/11/WS5dc8bef5a310cf3e355768c0.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/201911/11/WS5dc8bef5a310cf3e355768c0.html
http://italian.cri.cn/1781/2019/03/21/64s338642.htm
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html


14

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Associata) is Italy’s main news agency, used by Italian and foreign journalists to 
browse up-to-date news. Ansa also represents a primary source of information for 
the Italian public opinion, recording almost 179 million views per month on its 
website.47

On top of the importance of Ansa and Rai, the pre-existing collaborations with the 
respective Chinese media must have also weighed in their inclusion amongst the 
other 29 agreements that were “attached” to the MoU. Unfortunately, neither of the 
agreements is publicly available. The information provided in this paper have been 
gathered through research on secondary sources and interviews.

3.1 Rai

Rai’s attempts to develop collaborations with Chinese media predates March 
2019 and can be traced back to 2016.48 The relationship between Rai and CMG is 
embedded in a network of collaborations and agreements Rai holds with Asian as 
well as global partners. In such a context, the collaboration with CMG is neither 
exceptional nor preferential. Nonetheless, because of the size of the Chinese 
market, that specific cooperation is attractive for Rai.

Rai Television

Rai Com is the branch in charge of commercialising Rai’s products all over the 
world. Among its core duties there is that of striking agreements with international 
partners, whether concerning TV, radio or else. Another relevant sector in which 
Rai’s seeks for partnerships with foreign entities is the film industry. From a 
commercial point of view, China’s wide news market, which can hardly be matched 
elsewhere, makes China a unique opportunity for Rai. However, getting access to 
the Chinese broadcasting market as well as finding a format that Chinese audiences 
would appreciate is difficult. For years, Rai has tried to co-produce content 
potentially appealing to the Chinese audience. So far, these attempts have borne 
little fruit. On this matter, the general nature of the MoU of 2019 did not provide a 
solution, leaving the situation unchanged and existing obstacles standing.49

For example, according to sources within Rai, when the agreement of 2019 with 
CMG was signed, the then chief of Rai’s Tv-dramas tried repeatedly to realise co-
productions with CMG, but it was impossible to reconcile differences and create 
a successful production. Our source has highlighted the protracted difficulties in 
getting Chinese counterparts to agree on any TV content that goes beyond the 
usual cultural-historical programmes on Matteo Ricci, an Italian Jesuit that spent 

47  See Ansa website: Our Numbers, https://www.ansa.it/corporate/en/info/our_numbers.html.
48  Rai, Firmato MoU con China Media Group, 22 March 2019, http://www.rai.it/ufficiostampa/
ar ticoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-
d2b06843824f.html.
49  Interview with a source from Rai, November 2020.

https://www.ansa.it/corporate/en/info/our_numbers.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html


15

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

thirty years in China during the Ming dynasty between 1582 and 1610, and/or Marco 
Polo, the famous 13th century Venetian trader/traveller. The collaboration format 
that was supposed to facilitate future plans that was envisioned in the agreement 
of March 2019 failed soon after the visit and no longer exists.50 In part, this failure 
stems from China’s inflexibility over contents and process. There was little room 
for manoeuvre over contents beyond the usual cultural topics. While Rai was fine 
with this, it could not meet Chinese expectations that content would be produced 
and broadcasted quickly.

Despite this, Rai was able to make plans with CMG to broadcast the celebrations 
of the 50th anniversary of the establishment of diplomatic relations between the 
Italian Republic and the People’s Republic of China that were to be held in 2020. 
Unfortunately, the pandemic of Cov-Sars-2 forced authorities to cancel most of 
the celebrations and thus most of Rai’s planning. In the end, Rai broadcast the 
documentary “Chang’an meets Rome”, which however was produced by CMG. 
51The documentary broadcast on Rai Storia, Rai Play, Class Editori as well as CCTV. 
China’s Global Times described it as “the first documentary collaboration between 
both countries under the Belt and Road Initiative. It aims to present an audio-
visual feast featuring the Silk Road spirit and promote mutual learning among 
civilizations”.52

Rai was not the only Italian media to celebrate the 50th anniversary of the 
diplomatic relationship. Class Editori managed to co-produce a documentary for 
the 50th anniversary of the diplomatic relations titled “Una strada percorsa insieme, 
50 anni di relazioni tra Cina e Italia” (A path taken together: 50 years of Italy-China 
relations).53 The CMG and Class Editori documentary was broadcast in numerous 
Chinese and Italian channels, among which CCTV, the channel Sky Italia of Class 
CNBC and the previously mentioned app of Cinitalia.

Rai Radio

Rai and CMG have also been holding collaborations on radio broadcasting for a 
long time. An MoU with China Radio International was signed in 2015 but expired 
in 2017. However, the collaboration went on. In 2018, when Rai was renegotiating 
the agreement with CMG, a journalist of China Radio International followed the 
Italian music festival Sanremo.54 Despite the marginally more successful outcomes 
in collaborating with CMG in radio broadcasting, Rai’s core ambition – broad 
access to China’s market – has largely remained unfulfilled.

50  Rai, Firmato MoU con China Media Group, cit.; Interview with a source from Rai, November 2020.
51  The documentary is available online: https://www.raiplay.it/programmi/changanmeetsrome.
52  “Second Season of 4K Micro Documentary ‘Chang’an Meets Rome’ Shines Light on Friendly China-
Italy Relations”, in Global Times, 8 November 2020, https://www.globaltimes.cn/content/1206078.
shtml.
53  The documentary is available online: https://www.facebook.com/watch/?v=232135704950951.
54  Rai, Firmato MoU con China Media Group, cit.

https://www.raiplay.it/programmi/changanmeetsrome
https://www.globaltimes.cn/content/1206078.shtml
https://www.globaltimes.cn/content/1206078.shtml
https://www.facebook.com/watch/?v=232135704950951


16

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Looking to the future, 2022 is going to be the year of Italy-China tourism and Rai 
and CMG are exploring ways to collaborate and cover the occasion. In this case 
too, China plans to leverage the Chinese interests in “easy” areas such as sport and 
the opera. Therefore, Rai Com is working out a package to offer Italian sport and 
opera to a Chinese audience, as well as the creation of documentaries on the world 
of design and fashion.55

In spite of the MoU, Rai-CMG cooperation has proven unsuccessful. Rai has failed 
to foresee and then adapt to the inflexible Chinese approach and the Chinese have 
little understanding for Rai’s long production times.56 Not only are collaborations 
between Rai and CMG yet to find a consistent expression but they also appear to 
be rather one-way. Either Italy adapts to China’s requests or China goes it alone. 
Many plans are in the pipelines, but differences between the two partners make 
their realisation difficult. The difference in approach and the distinct interests in 
content are augmented by the diverging drivers behind the collaboration. China 
Media Group’s main goal is to widen the knowledge and coverage of China in Italy 
and create a positive perception of China, while Rai’s goal is to access the Chinese 
consumers for reasons led by profit. The MoU has not provided a solution to any of 
these problems.

Rai has been covering China increasingly anyway. The content that is not the result 
of collaborations with China is not necessarily portraying China positively. It shows 
different aspects and points of views that increase the audience’s knowledge of 
China, whether positive or negative.57 For example, Report, Rai’s main investigative 
journalism programme, has devoted numerous episodes to controversial issues 
about China: 5G, the use of Chinese technology in Italy and human rights abuses 
in Xinjiang.58 Consequently, it seems that if part of the increased coverage of China 
is the result of the collaboration with CMG, a significant portion is simply the result 
of a growing attention towards an increasingly important – and controversial – 
global actor.

3.2 Ansa

Ansa is the other official signatory of an agreement with a Chinese media, Xinhua, 
that took place during Xi’s state visit. Much like in the case of Rai, the exploration of 
a collaboration between Ansa and potential Chinese counterparts was not a novelty 
of the MoU of 2019. In fact, Ansa and Xinhua had already signed a collaboration 

55  Interview with a source from Rai, November 2020.
56  Ibid.
57  See RaiPlay’s website: Cina, https://www.raiplay.it/ricerca.html?q=Cina.
58  Cataldo Ciccolella and Giulio Valesini, “L’occhio del Dragone”, in Report, 10 May 2021, https://www.
rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.
html; Rosamaria Aquino, “La commessa cinese”, in Report, 11 January 2021, https://www.rai.it/
programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-84cec407673d.html.

https://www.raiplay.it/ricerca.html?q=Cina
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-84cec407673d.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-84cec407673d.html


17

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

agreement in May 2016.59 Despite the allegedly increased presence of Ansa in Asia, 
it remains unclear what the 2016 agreement entailed, and which advantages Ansa 
gained out of it. The agreement envisaged the exchange of news between Ansa 
and Xinhua and collaboration to co-produce contents. Despite this pre-existing 
relationship, the content offered by Ansa on China changed only following the MoU 
of March 2019. Ansa has since not just increased its own coverage of China-related 
news (not surprising or unusual) but also hosted an increasing number of Xinhua-
provided news stories (which are now the majority of China-related news offered 
by Ansa) as shown by the figure 2.60 The inclusion of the Ansa-Xinhua agreement 
amongst the 29 signed under the MoU is due to the existing relationship between 
the two news agencies and the importance of Ansa for the Italian media landscape.

According to Ansa’s website, the agreement of 2019 included the diffusion in Italy 
of a Xinhua news bulletin in Italian language, distributed exclusively by Ansa, 
called Xinhua Italian Service. Businesses and institutions can purchase such a 
news bulletin. However, in 2021, to the best of our knowledge, the service seems 
to be inactive. What is active is the publication by Ansa on its website of Xinhua’s 
news translated into Italian. Apparently, Ansa is not alone in receiving news 
directly from Xinhua. “Xinhua News Agency distributes news across the globe in 
eight languages – Chinese, English, French, Russian, Spanish, Arabic, Portuguese 
and Japanese. The Italian service increases the number of Xinhua news service 
languages to nine.”61

Much like Rai, Ansa goes to great length to specify that the agreement signed with 
Xinhua is one of the numerous agreements the agency has signed with foreign 
partners. Notably, in 2016, when the first agreement was struck with Xinhua, Ansa 
was also launching Ansa Latin America, so the agreement with the Chinese media 
outlet should be seen as part of a broader strategy to strengthen Ansa’s global 
presence.

Nevertheless, there is a major difference between the agreement of 2016 and that 
of 2019, at least for the average reader. If one navigates the Ansa website and makes 
a comparison of the degree of coverage dedicated to China through the years, one 
immediately notices a stark difference occurring after 2019 (see figure 2). If after 
2016 media coverage regarding China remains consistent with the past, hence very 
limited, after 2019 not only did news on China increase dramatically, but a large 

59  “Italia-Cina: accordo di collaborazione tra Ansa e Xinhua”, in La Stampa, 17 May 2016 (last 
modified 22 June 2019), https://www.lastampa.it/economia/2016/05/17/news/italia-cina-accordo-
di-collaborazione-tra-ansa-e-xinhua-1.35005650; “Italia-Cina: accordo tra ANSA e Xinhua”, in Ansa, 
17 May 2016, https://www.ansa.it/sito/notizie/mondo/asia/2016/05/16/italia-cina-accordo-tra-ansa-
e-xinhua_41469a4a-ec5e-4c52-8c81-193ae4b0bc47.html.
60  “ANSA e Xinhua News Agency: accordo di collaborazione per la distribuzione di contenuti”, in Ansa, 
22 March 2019, https://www.ansa.it/corporate/it/news_eventi/comunicati_stampa/2019/03/22/
ansa-e-xinhua-news-agency-accordo-di-collaborazione-per-la-distribuzione-di-contenuti_
ee954be9-cc57-4b63-9199-c03b4cff128c.html.
61  Yang Yi, “Xinhua News Agency, ANSA to Jointly Launch Xinhua Italian Service”, in Xinhua, 23 
March 2019, http://www.xinhuanet.com/english/2019-03/23/c_137917481.htm.

https://www.lastampa.it/economia/2016/05/17/news/italia-cina-accordo-di-collaborazione-tra-ansa-e-xinhua-1.35005650
https://www.lastampa.it/economia/2016/05/17/news/italia-cina-accordo-di-collaborazione-tra-ansa-e-xinhua-1.35005650
https://www.ansa.it/sito/notizie/mondo/asia/2016/05/16/italia-cina-accordo-tra-ansa-e-xinhua_41469a4a-ec5e-4c52-8c81-193ae4b0bc47.html
https://www.ansa.it/sito/notizie/mondo/asia/2016/05/16/italia-cina-accordo-tra-ansa-e-xinhua_41469a4a-ec5e-4c52-8c81-193ae4b0bc47.html
https://www.ansa.it/corporate/it/news_eventi/comunicati_stampa/2019/03/22/ansa-e-xinhua-news-agency-accordo-di-collaborazione-per-la-distribuzione-di-contenuti_ee954be9-cc57-4b63-9199-c03b4cff128c.html
https://www.ansa.it/corporate/it/news_eventi/comunicati_stampa/2019/03/22/ansa-e-xinhua-news-agency-accordo-di-collaborazione-per-la-distribuzione-di-contenuti_ee954be9-cc57-4b63-9199-c03b4cff128c.html
https://www.ansa.it/corporate/it/news_eventi/comunicati_stampa/2019/03/22/ansa-e-xinhua-news-agency-accordo-di-collaborazione-per-la-distribuzione-di-contenuti_ee954be9-cc57-4b63-9199-c03b4cff128c.html
http://www.xinhuanet.com/english/2019-03/23/c_137917481.htm


18

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

amount of news from Xinhua suddenly appear. Data collected by the authors show 
an increase of more than 430 per cent in China-related news after 2019 compared 
to the years 2017 and 2018. News taken by Xinhua went from zero in 2017 and 2018 
to 758 in 2019 and more than 2460 in 2020. Clearly, the pandemic played a role in 
bringing China to the attention of Italian media, but even after the initial period of 
high coverage of the pandemic the number remains remarkably high.

Figure 2 | China-related news on Ansa

Figure 3 | Example of Xinhua news published by Ansa



19

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

By looking at the agreement signed by Ansa in 2019 and the increase in coverage that 
followed two questions arise. Are readers aware of the origin of this information? 
And if so, is the information directly translated from the text provided by Xinhua 
or is it an elaboration made by Ansa? Ansa ensures that every news reported from 
Xinhua is labelled as such (as per figure 3). However, the news are not elaborated 
by Ansa but translated from the available Chinese version. For example, the news 
in Figure 3 is titled: “China high-speed train symbol of prosperity”. One can hardly 
imagine the average Italian media using such type of hyped narrative. That kind 
of narrative is however typical of Chinese media and communication. Thus, even 
though Ansa is the one selecting the news to publish, the process of selection could 
be improved.

Both elements give rise to potential problems. Despite Ansa’s attempt to flag the 
origin of the information by labelling the news as Xinhua’s, the grand majority of 
the Italian public will not know what Xinhua is and thus will read the news as any 
other content published by Ansa. This is not necessarily true for journalists that 
might use Ansa to check the news available, although the previously mentioned 
case of Libero proves that it is not always the case. The issue is not unique to 
Xinhua, as the same dynamics exist with other foreign agencies whose news are 
published by Ansa. However, the propagandistic nature of the information from 
Xinhua makes its case more problematic: if readers look at news articles that 
originated from Xinhua and treat them as Ansa reports, they will not consider the 
potentially propaganda-like cut of Chinese news. Here, another issue arises, the 
lack of awareness of the Italian public regarding China. In fact, even in a scenario 
where the label works and the Italian public understands it comes from a Chinese 
source, how many will know how to approach that information? The answer is: 
very few.

It must be noted that much of the news is harmless, and Ansa keeps covering 
China also outside of the partnership with Xinhua by producing its own news 
about China. Overall, if one were to assess the impact of these two agreements on 
the output of Rai and Ansa, one could not avoid but notice that Ansa is the bearer 
of the largest impact, both quantitatively and qualitatively. Yet, if one compares 
the collaborations with Chinese media groups of Italian outlets that that were not 
part of the 29 official agreements and those of Rai and Ansa, the main conclusion 
is that Rai and Ansa are not doing anything new, different, or more controversial 
than other Italian media do. They have simply received more attention as a result 
of them being amongst the 29 official agreements and of their importance in the 
country. Interestingly, they appear to have remained more limited in scope and 
impact on outputs compared to those of, for example, Class Editori.

Conclusions: Assessing China’s penetration in Italian media

Under Xi Jinping’s leadership, China has enhanced its efforts to improve its 
image abroad. The campaign to “tell the China story well” has amounted to great 



20

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

investments both economically and politically. The internationalisation of Chinese 
media with the objective to better embed them in the international media system 
is functional to this strategy. Amongst all the strategies adopted by Chinese media 
on behalf of the CCP, the one most used in the Italian context is that of broad 
memoranda of understanding for collaboration, which often include agreements 
for the sharing and co-production of contents.

The collaborations between Italian and Chinese media are numerous, longstanding, 
and difficult to map out. Most of these collaborations predate the signing of the 
MoU in 2019 and are not listed amongst the 29 official agreements signed on the 
occasion of Xi’s state visit. In this regard, the MoU did not bring new collaborations. 
Still, directly, or indirectly, it boosted some of those already existing. Directly, 
that between Ansa and Xinhua. Indirectly, for example, that of Class Editori and 
China Media Group. It should be noted though that, while some of the content 
co-produced (especially for TV broadcasting) is intended to speak to audiences of 
both countries, the stream of news is generally one-sided since Chinese media do 
not republish articles from their Italian counterparts.

If the content of the agreements is vague, implementation is anything but optimal, 
as the agreement between Rai and CMG demonstrates. The outreach effort by 
the CCP towards the Italian public has produced so far very little results, as the 
perception of China in Italy has not improved.62 Public opinion is obviously 
influenced by a variety of factors, and therefore the lack of concrete results cannot 
be imputed solely to the ineffective communication strategies carried out by 
Chinese media. The mounting criticisms towards Beijing on critical issues – such 
as lack of transparency over the origin of covid-19, human rights violations or 
the political us of new technologies – have undoubtedly played a role in curbing 
China’s campaign to win Italian hearts and minds.

It was not the scope of this research to shed light on all the factors that influenced 
the shaping of Italian public opinion on China. However, a tentative analysis 
identified a few explanations linked to the Italian media landscape. First, the 
lack of interest of the Italian readership in foreign policy means that a part of 
the public might not be interested in looking at such information to begin with. 
Second, the Italian public is keener in using TV as means of information rather 
than newspapers or websites. TV coverage of China remains prevalently critical, or 
sceptical at the very least (and often oversimplistic) of China. For example, Report, 
Rai’s main investigative journalism programme, has broadcast an investigation 
on China’s use of surveillance technology in Xinjiang.63 Third, and perhaps most 
importantly, the Italian media landscapes keeps offering a variegated debate on 
China that displays different positions.

62  Laura Silver, Kat Devlin and Christine Huang, “Large Majorities Say China Does Not Respect 
the Personal Freedoms of Its People”, in Pew Research Center Reports, 30 June 2021, https://www.
pewresearch.org/global/?p=49754.
63  Cataldo Ciccolella and Giulio Valesini, “L’occhio del Dragone”, cit.

https://www.pewresearch.org/global/?p=49754
https://www.pewresearch.org/global/?p=49754


21

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

The lack of results in favour of the Chinese strategy does not mean that these 
collaborations do not generate controversies. Because of their propagandistic 
content, the publication of the translation of Chinese articles without editorial 
changes or fact-checking practice exposes the Italian public to potential 
disinformation. One solution would be to label them for what they are: news with a 
propagandistic cut. That would help Italian readers as well as generalist journalist 
to better understand the nature of what they are reading without limiting, let alone 
censoring, the inflow of information.

The pandemic increased the attention on China, further igniting the debate and 
the interest of the Italian public towards China. Outlets, platforms and authors 
previously relegated to a niche readership gained increased prominence and 
followers. Two emblematic cases are the newsletter Katane from Giulia Pompili, a 
journalist for the national daily Il Foglio, and China Files, an online platform that 
brings together journalists with expertise on China and Sinologists. Katane brings 
news and analysis about Asia. Funded in 2017, the newsletter now counts more 
than 4,000 followers.64 China Files, founded in Beijing in 2008 by Simone Pieranni, 
a reporter of the daily Il manifesto, saw an increase of followers in 2020, after the 
beginning of the pandemic of covid-19. Since then, it has expanded its network of 
collaborations as well as outputs.65

This type of journalism contributes to improving the understanding of China 
rather than offering pre-packaged information or “cultural” contents that stay clear 
of any potential controversial issue. Outlets that have collaborations with Chinese 
media keep offering their own content too, which does not necessarily depict 
China positively. Ansa and Il Giornale are two perfect examples of this. The reader, 
however, should be under no illusion that all Italian journalism covering China is 
offering high quality contents. There are still numerous news outlets that do not 
employ journalists specialised in China and keep offering a superficial coverage of 
the country.

Despite the numerous and longstanding collaborations between Italian and 
Chinese media, Italy remains a country that offers a pluralistic view of China. More 
interest in China by the audience as well as more coverage of China by Italian 
media should, therefore, be encouraged further. As China becomes increasingly 
important, media should hire journalists and staff with expertise on China. 
Overall, Italy is not very well equipped to respond to the challenge posed by the 
internationalisation of Chinese media, but it can and should do more to provide 
the audience with the tools to recognise propaganda and fake news. However, 
that is an issue that goes beyond collaborations with Chinese media and requires 
broader thinking about how to respond to propaganda and fake news.

Updated 1 October 2021

64  Interview with Giulia Pompili, May 2021.
65  Interview with staff of China Files, March 2021.



22

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

References

Rosamaria Aquino, “La commessa cinese”, in Report, 11 January 2021, https://www.
rai.it/programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-
84cec407673d.html

Danielly Silva Ramos Becard and Paulo Menechelli Filho, “Chinese Cultural 
Diplomacy: instruments in China’s strategy for international insertion in the 21st 
Century”, in Revista Brasileira de Política Internacional, Vol. 62, No. 1 (2019), Article 
e005, https://doi.org/10.1590/0034-7329201900105

Chris Buckley, “China Takes Aim at Western Ideas”, in The New York Times, 19 
August 2013, https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-
leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html

Nicola Casarini, “Italy Oscillates on China”, in Echowall, 22 June 2020, https://
www.echo-wall.eu/node/75

Cataldo Ciccolella and Giulio Valesini, “L’occhio del Dragone”, in Report, 10 May 
2021, https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-
91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.html

China Media Project, Inside China’s Global Media Blitz, 17 March 2021, https://
chinamediaproject.org/?p=46942

Cinintalia, “Blinken parla di Hong Kong ma ignora diritti umani in Usa”, in Il 
Giornale, 4 June 2021, https://www.ilgiornale.it/news/mondo/blinken-parla-
hong-kong-ignora-rispetto-dei-diritti-umani-1952039.html

Cinintalia, “Così la Cina combatte il terrorismo nello Xinjiang”, in Il Giornale, 12 April 
2021, https://www.ilgiornale.it/news/mondo/cos-cina-combatte-terrorismo-
nello-xinjiang-1937973.html

Cinitalia, “Focus Cinitalia - Storie della class media”, in Milano Finanza, 12 July 
2021, https://www.milanofinanza.it/news/focus-cinitalia-storie-della-class-
media-202107121146046632

Sarah Cook, “China’s Global Media Footprint. Democratic Responses to Expanding 
Authoritarian Influence”, in Sharp Power and Democratic Resilience Series, 
February 2021, https://www.ned.org/sharp-power-and-democratic-resilience-
series-chinas-global-media-footprint

Ben Ellery and Tom Knowles, “Beijing Funds British Youtubers to Further Its 
Propaganda War”, in The Times, 9 January 2021

https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-84cec407673d.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-84cec407673d.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Gli-smascherati-80631be5-078e-4565-906a-84cec407673d.html
https://doi.org/10.1590/0034-7329201900105
https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html
https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html
https://www.echo-wall.eu/node/75
https://www.echo-wall.eu/node/75
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.html
https://www.rai.it/programmi/report/inchieste/Locchio-del-Dragone-91d2b796-2cb6-411f-a4ea-a261b6267396.html
https://chinamediaproject.org/?p=46942
https://chinamediaproject.org/?p=46942
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/blinken-parla-hong-kong-ignora-rispetto-dei-diritti-umani-1952039.html
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/blinken-parla-hong-kong-ignora-rispetto-dei-diritti-umani-1952039.html
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/cos-cina-combatte-terrorismo-nello-xinjiang-1937973.html
https://www.ilgiornale.it/news/mondo/cos-cina-combatte-terrorismo-nello-xinjiang-1937973.html
https://www.milanofinanza.it/news/focus-cinitalia-storie-della-class-media-202107121146046632
https://www.milanofinanza.it/news/focus-cinitalia-storie-della-class-media-202107121146046632
https://www.ned.org/sharp-power-and-democratic-resilience-series-chinas-global-media-footprint
https://www.ned.org/sharp-power-and-democratic-resilience-series-chinas-global-media-footprint


23

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Federico Fubini, “La tv cinese di Berlusconi, un flop da decine di milioni”, in La 
Repubblica, 1 February 2014, https://www.repubblica.it/politica/2014/02/01/news/
berlusconi_affari_cina-77430038

Beatrice Gallelli et al., Italian Public Opinion on China in the Age of COVID-19. 
Longing for Economic Engagement Amid General Distrust, Bratislava, Central 
European Institute of Asian Studies, 2020, https://ceias.eu/wp-content/
uploads/2020/12/IT-poll-report.pdf

German Marshall Fund and Bertelsmann Foundation, Transatlantic Trends 2021, 
June 2021, https://www.gmfus.org/news/transatlantic-trends-2021

Heike Holbig et al., “China’s ‘New Era’ with Xi Jinping Characteristics”, in ECFR 
China Analysis, December 2017, https://ecfr.eu/?p=4011

Louisa Lim and Julia Bergin, The China Story: Reshaping the World’s Media, Redfern, 
International Federation of Journalists-IFJ Asia Pacific, June 2020, https://www.
ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-
worlds-media/category/publications.html

Lin Huocan, “China’s Economic Growth is Well-Grounded”, in Il Sole 24 Ore, 21 
March 2019, https://www.ilsole24ore.com/art/china-s-economic-growth-is-well-
grounded-AB1sCFgB

Liu Tao, “新概念 新范畴 新表述——对外话语体系创新的修辞学观念与路径” (New Conception, 
New Category and New Expression: A Rhetorical Interpretation for Innovating 
International Discourse System), in Journalism and Communication, No. 2/2017 
(February 2017), p. 6-19, https://xwxs.jnu.edu.cn/68/d8/c6892a223448/page.psp

Rai, Firmato MoU con China Media Group, 22 March 2019, http://www.rai.
it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--
8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html

Rai, Rai: un anno di ascolti vincenti, 2 January 2020, http://www.rai.it/
ufficiostampa/articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-
44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html

Reporters Without Borders, China’s Pursuit of a New World Media Order, 2019, 
https://rsf.org/en/node/42141

RWR Advisory Group, CITIC Gains Majority Stake in Medea Media Agency, Gaining 
Control Over Czech Media Landscape, 20 April 2020, https://www.rwradvisory.
com/?p=4261

Kaiyu Shao, EU, China, and the Concept of Human Rights: from a Cultural Relativism 
Perspective, Master’s thesis, Lund University, August 2013, http://lup.lub.lu.se/
student-papers/record/4001011

https://www.repubblica.it/politica/2014/02/01/news/berlusconi_affari_cina-77430038
https://www.repubblica.it/politica/2014/02/01/news/berlusconi_affari_cina-77430038
https://ceias.eu/wp-content/uploads/2020/12/IT-poll-report.pdf
https://ceias.eu/wp-content/uploads/2020/12/IT-poll-report.pdf
https://www.gmfus.org/news/transatlantic-trends-2021
https://ecfr.eu/?p=4011
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://www.ilsole24ore.com/art/china-s-economic-growth-is-well-grounded-AB1sCFgB
https://www.ilsole24ore.com/art/china-s-economic-growth-is-well-grounded-AB1sCFgB
https://xwxs.jnu.edu.cn/68/d8/c6892a223448/page.psp
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html
http://www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2020/01/Rai-un-anno-di-ascolti-vincenti-0e69568d-a9ce-44e6-ad5a-6feb5fb07c18.html
https://rsf.org/en/node/42141
https://www.rwradvisory.com/?p=4261
https://www.rwradvisory.com/?p=4261
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4001011
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4001011


24

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Laura Silver, Kat Devlin and Christine Huang, “Large Majorities Say China Does 
Not Respect the Personal Freedoms of Its People”, in Pew Research Center Reports, 
30 June 2021, https://www.pewresearch.org/global/?p=49754

Daniela Stockmann, Media Commercialization and Authoritarian Rule in China, 
Cambridge, Cambridge University Press, 2013

Justyna Szczudlik, “‘Tell China’s Stories Well’: Implication for the Western Narrative”, 
in PISM Policy Papers, No. 169 (September 2018), https://pism.pl/publications/
Tell_Chinas_Stories_Well_Implications_for_the_Western_Narrative

Yang Yi, “Xinhua News Agency, ANSA to Jointly Launch Xinhua Italian 
Service”, in Xinhua, 23 March 2019, http://www.xinhuanet.com/english/2019-
03/23/c_137917481.htm

Yu Xie and Yongai Jin, “Global Attitudes toward China: Trends and Correlates”, in 
Journal of Contemporary China, 18 May 2021, DOI 10.1080/10670564.2021.1926088

https://www.pewresearch.org/global/?p=49754
https://pism.pl/publications/Tell_Chinas_Stories_Well_Implications_for_the_Western_Narrative
https://pism.pl/publications/Tell_Chinas_Stories_Well_Implications_for_the_Western_Narrative
http://www.xinhuanet.com/english/2019-03/23/c_137917481.htm
http://www.xinhuanet.com/english/2019-03/23/c_137917481.htm


25

One Belt One Voice: Chinese Media in Italy

©
 2

0
2

1 
IA

I
IA

I 
P

A
P

E
R

S
 2

1 
| 

4
3

 -
 O

C
T

O
B

E
R

 2
0

2
1

IS
S

N
 2

6
10

-9
6

0
3

 | 
IS

B
N

 9
78

-8
8

-9
3

6
8

-2
2

3
-7

Latest IAI PAPERS
Director: Riccardo Alcaro (r.alcaro@iai.it)

Istituto Affari Internazionali (IAI)
The Istituto Affari Internazionali (IAI) is a private, independent non-profit think tank, 
founded in 1965 on the initiative of Altiero Spinelli. IAI seeks to promote awareness of 
international politics and to contribute to the advancement of European integration and 
multilateral cooperation. Its focus embraces topics of strategic relevance such as European 
integration, security and defence, international economics and global governance, energy, 
climate and Italian foreign policy; as well as the dynamics of cooperation and conflict in key 
geographical regions such as the Mediterranean and Middle East, Asia, Eurasia, Africa and 
the Americas. IAI publishes an English-language quarterly (The International Spectator), 
an online webzine (Affarinternazionali), three book series (Global Politics and Security, 
Quaderni IAI and IAI Research Studies) and some papers’ series related to IAI research 
projects (Documenti IAI, IAI Papers, etc.).

Via dei Montecatini, 17 - I-00186 Rome, Italy
T +39  06 6976831
iai@iai.it
www.iai.it

21 | 43 Francesca Ghiretti and Lorenzo Mariani, One Belt One Voice: 
Chinese Media in Italy

21 | 42 Aurora Ianni, Hirak’s Trajectory and the “New Algeria”

21 | 41 Anis Germani and Rania Masri, The Covid-19 Crisis and the 
Mediterranean Basin: Overcoming Disparities, Promoting 
Genuine Cooperation

21 | 40 Lorenzo Mariani, The Belt and Road Initiative and the 
Internationalisation of China’s Scientific Power: The Case of Italy

21 | 39 Theodore Murphy, “Principled Pragmatism” Reset: For a 
Recalibration of the EU’s Diplomatic Engagement with the 
MENA Region

21 | 38 Theodore Murphy, Sudan’s Transition in the Balance

21 | 37 Fabrizio Botti, Cristina Castelli and Giulio Giangaspero, EU 
Open Strategic Autonomy in a Post-Covid World: An Italian 
Perspective on the Sustainability of Global Value Chains

21 | 36 Paolo Guerrieri, US–China Rivalry and European Strategic 
Autonomy in the post-Covid Global Economy

21 | 35 Sara Lovisolo, Global Environmental, Social and Governance 
(ESG) Capital Allocation Strategies Between Impact Ambitions 
and Measurement Challenges

21 | 34 Alberto Tagliapietra, Media and Securitisation: The Influence on 
Perception

mailto:r.alcaro%40iai.it?subject=
mailto:iai@iai.it
https://www.iai.it

	cover
	Abstract
	Introduction
	1. Tell China’s story well: Beijing’s strategy to control international narratives on China
	1.1 Beijing’s new approach to external communication
	1.2 The internationalisation of China’s media

	2. China and Italy media relations
	2.1 Chinese media’s footprint in the Italian news environment

	3. The 2019 MoU: An analysis of Rai and Ansa’s agreements
	3.1 Rai
	3.2 Ansa

	Conclusions: Assessing China’s penetration in Italian media
	References

